Cuba dag 16 - 14 april - Reisverslag uit Havana, Cuba van Jos Diepen - WaarBenJij.nu Cuba dag 16 - 14 april - Reisverslag uit Havana, Cuba van Jos Diepen - WaarBenJij.nu

Cuba dag 16 - 14 april

Blijf op de hoogte en volg Jos

16 April 2017 | Cuba, Havana

Cuba dag 16 - vr 14 april - Playa Ancon

Na het ontbijt gaat de heer des huizes van deze Casa, Michel, met ons mee naar het VIA verhuur kantoor. Michel spreekt gelukkig redelijk Engels. We lopen er heen maar dit blijken andere verhuurbedrijven te zijn.

Dan toch maar met de auto want die andere is wat verderop. Die is inderdaad wel van VIA. We maken een afspraak om de auto vanavond neer te zetten, dan is hij morgen ochtend weer klaar. Mooi.

Dan rijden we naar Playa Ancon, voor another day in Paradise. We vinden wat strandbedden onder een parasol van palmbladeren. En maken even kennis met onze Canadese buren.

Na een tijdje pakken we ook onze snorkel-spullen uit de auto en gaan even snorkelen. Er valt niet echt veel te zien. Mooi strand, korte waterplanten, wat kleine visjes en enkele iets grotere. De scuba diving boot komt terug.

We liggen weer op onze bedjes en horen een divemaster iets zeggen over snorkelen. Dan vaar je met die boot 5 a 10 minuten naar een stuk waar het 1 a 2 meter diep is, en kan je daar snorkelen boven het rif. In totaal ben je dan een uur of zo weg. Dat klinkt goed dus we melden ons aan.

We relaxen verder op onze strandbedden. Er komt natuurlijk iemand langs die vindt dat we moeten betalen. Het is wel gratis voor de gasten van het hotel hier.

Dan komt het mannetje naar ons toe: we mogen nu gaan betalen en klaar maken want over 5 tot 10 minuten gaan we.

Kort daarna stappen we inderdaad op de boot. Hij vaart wat verderop, we kunnen het land nog goed zien liggen. De boot is aardig vol. Maike smeert Jos nog even in met zonnebrand want ook Jos begint nu wat te kleuren.

Dan kunnen we te water. Snorkel en duikbril op, zwemvliezen aan en dobberen maar. We zien een behoorlijke diversiteit aan vissen en waterplanten. Ik ken ze niet en het zijn teveel soorten om te beschrijven. Ze bestaan ook uit diverse kleuren en vormen. We zien sommige schooltjes vissen ook schuilen achter grote bladeren. Leuk hoor.

Terug op het strand eten we nog even een pizzaatje en dan gaan we de auto maar weg brengen voor een onderhoudsbeurt. Daartoe halen we de auto eerst leeg en brengen we onze spullen in onze Casa. Komt goed uit want die gaan we toch re-organiseren.

We weten nu waar het VIA-verhuurkantoor is en hebben het op maps.me gemarkeerd. Dat helpt ook. Hij zou vanaf 18:00 gesloten zijn en dat is het nu precies. Het mannetje is er nog. Dus we zeggen er gelijk bij dat de rechter-achterband langzaam leeg loopt.

Dan lopen we terug naar de Casa.

Ja, dag. We nemen lekker een fietstaxi en gaan naar de Plaza Mayor. Want vandaag is goede vrijdag en dan is er hier een processie. Dat willen wij wel even zien. We weten alleen niet zo goed hoe laat dat is. Michel was er niet zeker van, hij dacht rond half 7, 7 uur of zo.

We zijn er ruim op tijd. Dan kunnen we ook eerst wel even wat eten. Dat doen we in een restaurant pal aan het plein, heel tactisch. We zitten voor in het restaurant, zodat we goed naar buiten kunnen kijken. Heel tactisch (of eerlijk gezegd gewoon toevallig).

Eigenlijk willen we klaar zijn voor de processie begint. Maar ja, we weten niet hoe laat dat is en ook niet hoe lang het eten duurt. We bestellen gewoon een uitgebreid menu.

Broodjes en dan kip met groente, en rijst er bij. Een toetje zit er ook bij. Dat lijkt flan te zijn. Lijkt wel een soort van nationaal toetje hier, die krijgen we vaker.

Net zo'n beetje als we klaar zijn met eten komt er beweging op het plein. Om soort van netjes te mogen blijven zitten bestellen we nog een kopje thee. Want we zitten eerste rang en willen dat graag zo houden.

Nog voor de levering van de thee komt de processie langs. We staan prima in de deuropening van het restaurant, al staan er wel wat mensen voor. Voordeel hier is dat het ruim een halve meter hoger is dan het plein. Heel handig. Er komen allerlei beelden voorbij voorafgaand aan een band. Aan het einde is ook weer een band en dan is het over. We blijven nog even zitten om onze thee te drinken en dan lopen we weer terug naar de Casa. Alhoewel.... Eerst even op een pleintje proberen te internetten, dat hebben we al een week niet gedaan. Zoals gewoonlijk gaat het niet heel soepel. Dus we besluiten verder terug te gaan. Morgen weer een dag voor internet...

• 16 April 2017 - 13:58

Nel:

Fijn weer iets te horen en met jullie mee te kunnen leven, al is het dan met horten en stoten!

• 16 April 2017 - 23:03

Vroni:

Met veel plezier jullie verhalen weer gelezen. Zag in mijn fotoboek weer bekende plaatsen, maar ook las ik frustratie over dingen die niet liepen zoals gedacht of musea die dicht waren, terwijl ze open zouden zijn. Kortom, een 'feest' van herkenning. Ben benieuwd naar het vervolg.