Cuba dag 25 - zo 23 april - Reisverslag uit Havana, Cuba van Jos Diepen - WaarBenJij.nu Cuba dag 25 - zo 23 april - Reisverslag uit Havana, Cuba van Jos Diepen - WaarBenJij.nu

Cuba dag 25 - zo 23 april

Blijf op de hoogte en volg Jos

24 April 2017 | Cuba, Havana

Cuba dag 25 - zo 23 april - boswandeling en naar Havanna

Vandaag is het gelukkig droog. We vertrekken lopend met onze gids Gusto. Er gaan tevens twee Portugezen mee, Elisio en Lilina. Elisio draagt een baby van 3,5 maand. Ze werken nu in Dubai, hij doet software ontwikkeling en zij is dokter.

We lopen het bos in. Voor we daar zijn laat Gusto de Mariposa Blanca zien, de nationale bloem van Cuba, wit.

Dan komen we bij een vrouwtje die langs straat een pannetje op een vuurtje heeft staan. Daarin liggen koffiebonen die ze aan het branden is.

We lopen het bos in. Dit gebied is vroeger kaal gemaakt voor koffie planten. Later is Fidel Castro hier geweest en heeft andere bomen en planten terug laten plaatsen.

De mango boom is trouwens niet oorspronkelijk van Cuba, die is destijds geïmporteerd door de Fransen.

Gusto laat ons verschillende planten zien. Waaronder de vanille plant en salie en allua.
Onderweg zien we tevens verschillende vogels.

En een boom met stompe stekels op de stam.

We komen na een paar uur lopen bij een super-simpel soort boerderijtje. Daar krijgen we mamey fruit te eten. Dat is rood van binnen met een harde schil. Het lijkt een beetje op een kleine meloen, maar het vruchtvlees is sterker, voller.