Cuba dag 5 - ma 3 april - relaxfauteuils Baracoa - - Reisverslag uit Havana, Cuba van Jos Diepen - WaarBenJij.nu Cuba dag 5 - ma 3 april - relaxfauteuils Baracoa - - Reisverslag uit Havana, Cuba van Jos Diepen - WaarBenJij.nu

Cuba dag 5 - ma 3 april - relaxfauteuils Baracoa -

Blijf op de hoogte en volg Jos

04 April 2017 | Cuba, Havana

Cuba dag 5 - ma 3 april - relaxdag Baracoa - villa Managua

Vandaag doen we rustig aan. Rustig ontbijten in de Casa. Dan bezoeken we wat dingetjes in Baracoa. Baracoa is klein, dus we doen het lopend.

We komen op Plaza Independencia, waar de kerk Cathedral de Nuestra Señora de la Asuncion staat. Christopher Columbus landde in 1492 waar nu Baracoa is. In deze kerk staat de laatste van de 14 houten kruizen die hij mee gebracht had. Dit is de enige die nog over is. Dus wij staan druk het kruis van Jezus te fotograferen als de schoonmaakster stopt met de vloer schoon maken en in haar beste Spaans vraagt of we voor het kruis van Columbus komen en ons laat zien dat dat niet deze is, maar die als je binnen komt gelijk links. Dus nemen we die op de foto. Verder weinig spannends.

We lopen door naar het gele hotel dat boven op de heuvel staat. Van daar uit kan je Baracoa en de oceaan mooi fotografen. Mijn telefoon blijkt ook een panorama-functie te hebben. Mooi.

Beneden komen we bij Casa del Chocolate. Want die is beschreven in de boeken. We drinken koude chocomelk met muntsmaak. Lekker hoor.
We lopen bijna langs het strand. Ze hebben hier geen strand. Wel een betonnen rand met daarachter wilde rotsen waar wilde golfjes op stuk slaan.

We lopen naar Museo Municipal del Fuerte Matachin. Een voormalig Spaans fort(je). Over de historie met Che Guavara, de Spanjaarden, et cetera. Niet echt boeiend en met een kwartiertje klaar.

We eten wat en gaan dan terug naar Villa Managua, waar we gisteren ook waren en wat ons goed beviel. Strandje, strandtent, ligbedden, helemaal goed. Gelukkig is het bewolkt vandaag, en dus niet zo klef warm. Althans, dat is het nog steeds, maar wel minder.

we rijden door het stadje en zien een paar liftende vrouwen. Dat is. Een normale manier van transport hier. We hebben het eerder niet gedaan omdat de auto vol met onze spullen lagen. Maar nu kan het wel. De gordels om doen is wat ingewikkeld, dus we helpen ze even. Dan rijden we verder en staat er nog een liftend vrouwtje. Nemen we ook maar mee.

We rijden het stadje uit. Maike ziet een bord 30 en dan is het al gebeurd. We worden bij een politiepost aan gehouden. We geven onze rijbewijs, en de vrouwen geven ook legitimatie af. Hij maakt ons duidelijk dat we te hard rijden. Hij spreekt ook geen woord Engels en wij zijn goed in het zogenaamd niet te begrijpen. Autopapieren? We geven hem het huurcontract. Hij staart er naar n vertelt waarschijnlijk dat we boete moeten betalen als we de auto inleveren of zo. Passaporte, vraagt hij. Die liggen lekker in het hotel, nananana... Het wordt hem te moeilijk of zo, een er komen weer overtreders aan dus mogen wij door rijden. We vragen ons af of hij met onze rijbewijzen echt iets kan. Ik hoop dat ze dat nummer hooguit in zo'n groot alles-verdwijnt-er-in-Sinterklaas-boek schrijven. Volgens Maike heeft het mannetje in het kantoor een foto genomen. We zien het wel.

we rijden verder, de vrouwen stappen uit. Het laatste vrouwtje stapt uit vlak bij waar wij zijn willen.

Wij gaan lekker relaxen op een lekker twee-persoons strandbad, met een echt matras, buiten op het gras, vlak bij het strand.

We kopen hier ook en Internet kaart van Etecsa. Dat werkt hier overal zo. Ook in een hotel, Casa, restaurant et cetera heb je die hier nodig. We kunnen een beetje Facebooken. Josvandiepen.waarbenjij.nj doet het niet.

Daarna rijden we terug naar Baracoa en eten daar vlak bij onze Casa. We komen dan op het Internet-pleintje Magdalena en haar vriendin weer tegen. Best weer even gezellig. Magdalena lacht er om dat ze nu in mijn reisverslag staat.

• 04 April 2017 - 16:41

Nel:

Had met mijn slaperige hoofd, alleen de laatste gezien, maar snap Magdalena nu! Geen last van het ijs? Xxx

• 05 April 2017 - 10:25

Vroni:

Gisteren bij Nel met veel plezier jullie verhalen gelezen en geniet mee. Heb mijn eigen foto-albums er ook weer even bij gepakt. Ben benieuwd naar het vervolg.

• 06 April 2017 - 02:58

Maike:

Af en toe internet. Soms wel en soms niet met de ipad.