Reis.2018 Dag 16 - Za 15 sep - fietstocht, kookles - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Jos Diepen - WaarBenJij.nu Reis.2018 Dag 16 - Za 15 sep - fietstocht, kookles - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Jos Diepen - WaarBenJij.nu

Reis.2018 Dag 16 - Za 15 sep - fietstocht, kookles

Blijf op de hoogte en volg Jos

15 September 2018 | Indonesië, Ubud

Reis.2018 Dag 16 - Za 15 sep

Geen.ontbijt want dat krijgen we straks. Rond 8:15 worden we op gehaald. En iets verderop halen we nog iemand op, een Duitse jongen, Jurek.

Gids naam Dewa

En nog iets verder twee Duitse jonge dames, Annika, Verena. En Gemma en Jenny, Engelsen.
Onderweg stoppen we bij het Ceking Rice terrace.die gebruikt is voor de film 'Eat, love, pray'. Het zijn gebogen / gekromde rijst terrassen.

We zien hier ook weer Mimosa. Zo heet dat plantje die dicht gaat als je het aan raakt.

We zien ook hier weer hanen in kleine kooien gemaakt van bamboe of iets dergelijks. Met een handvat om ze makkelijk mee te kunnen nemen. De gids legt uit dat die hanen voor hanen-gevechten zijn. Dat is afkomstig van een ritueel. Zo'n gevecht wordt uitgevoerd voor hoofd ceremonie om goed en kwaad In balans te krijgen.

Ontbijt met 14 soorten thee en koffie om te proeven. Daarna uitleg over koffie branden en malen en filteren.

Dan zien we: Kenjur, Tumeric en galangal

En vanille; groeit in de schaduw om een andere boom heen. Plant komt uit aftakking met het blad, ziet er uit als orchidee . Moet je met de hand bevruchten (polonaition), ' 's ochtends als het ng vochtig is van de dauw. Bijen en vlinders bevruchten maar 10 procent van de vanille. We zien ook bomen met groene vruchten die geel worden als ze rijp zijn.Dat is cacao. En we zien weer schattige jonge ananasjes (net als in Cuba). Het duurt een jaar eer een ananas volgroeid is.

We rijden verder en nog een stop met uitzicht op Mount Batur (al gezien), van verderop.
We komen bij een Balinees huis. Dat is een compound met enkele gebouwtjes: een klein, simpel huis, een tempel, een ceremonie-gebouw en een soort van schuurtje, waarvoor ze zitten te hout snijden. De hele familie woont hier, verschillende generaties. De jongste jongen moet bij ouders blijven wonen.

Het woonhuis moet in lijn zijn met de tempel, die in de noordwesthoek moet staan, gericht op Mount angung, waar de goden huizen. Er staat een paal in het huis die weer Iijn moet zijn met het rituelen gebouw.

Gids Dewa vertelt over het placenta ritual. Die bewaren ze namelijk. Die maken ze schoon en doen ze in een kokosnoot. Ze schrijven een wens voor het kind en die gaat ook in de kokosnoot. Dan gaat er klei overheen. Die van de meisjes begraven ze links en die van jongens rechts van de deur. Er is een apart gebouwtje voor rituelen, verjaardagen, et cetera. Toen Dewa trouwde heeft de priester daar ook zijn tanden gevijld. De Priester gebruikte eerste een hamer en bamboe. De bamboe wordt zachtjes tussen de kiezen getikt om de mond open te houden.
De naam Wajan staat voor de eerst geborene, Made of Kade voor de tweede etc. Zo zijn er 4 namen en dan beginnen ze weer opnieuw. En dan is er de naam van stam. En dan soms nog een willekeurige naam.

Dan kijken we binnen. Het is Super simpel, één ruimte. Er is een emmer met 25 kg rijst, en ze gebruiken 2 kg rijst per dag. Ze eten 3 keer per dag rijst. Ze bewaren de rijst in oude rijst koker/stomer. Er is tevens een doosje knoflook en ui. En een twee-pits gasstel. Geen koelkast of elektrisch apparaat. In de hoek een simpel twee persoonsbed. In de anderen hoe een soort lage tafel waar een vrouw op zit te werken. Dan nog wat planken en dat is het ongeveer wel.

We oefenen in het rituelen gebouwtje met het maken van een ritueel offer-mandje met bloemen. Met neme een langwerpig blad en make daar 4 sneetjes in. Maak er een vierkantje van en leg het 5 deel tegen het eerste aan. Naai die aan elkaar vast door er een bamboe stokje (soort saté stokje) In te steken en die kort af te breken. Naait zo dan elke hoek vast. Naai er dan een rechthoekig blad in. Dan volgt er een geweven stukje die je er met de punt in steekt. Dan verschillende kleuren bloemetjes er onder. Klaar. Offeren met een wierook stokje.

Dan fietsen door rijstvelden. Sommige delen over beton. Soms over smalle prut paadjes met kuilen en bochten. En soms met wat bagger. En een zo groot gat met water dat we de fietsen er over heen tillen. Hier en daar zijn in het betonnen pad ook vierkante gaten. Daarmee bewateren ze de rijstvelden. Het ziet er weer mooi uit, die terrassen.

Sunda is het systeem van irrigatie. Je moet er lid van zijn om water op je veld te krijgen. De priester van de tempel bepaalt wanneer er wat gebeurt. Wanneer water geven, oogsten en zo voorts. Dat blijkt erg effectief te zijn. In het veld staan stenen palen/beelden die aangeven welk rijstveld van wie is. Een vierkante meter rijstveld levert een kilo rijst per oogst op. Vaak zijn er drie keer per jaar oogsten.

We komen door een klein dorpje en zien betonnen bakken van een paar vierkante meter met daar in varkens. Die bakken hebben geen deurtjes; ze blijven heel hun leven in die bak. Die zo hoog is dat ze net hun kop er boven uit kunnen steken. In één er van ligt een zeug. In de hoek is een klein gat waar biggetjes door in en uit lopen, vanuit een aansluitende lagere bak die overdekt is met golf plaat.

Dan fietsen we naar ons restaurant voor buffet lunch, met rijst, kip, saté, gado-gado et cetera. En dan brengen ze ons weer terug.

En gaan we na een kleine pauze door naar onze kookles Bij café Wajan.

We gaan naar achteren, het kookles deel. We zijn met nog een stel, Kevin en Angela uit ZuidAfrika. Zij is van origine Engels.

We doen lesson 4:
Ayam Panggang Sambal Matah (Balinese chicken salad)
Nasi Goreng (Fried Rice)
Kare Ayam (Chicken curry)
Udang Bambu Bali (Prawns Balinese Style, maar wij doen dat met kip)
Bubur Ketan Hitam (black Rice pudding).

We beginnen met de black Rice pudding want die moet 40 minuten koken. Er zit zwarte rijst en kleef rijst in.

Dan snijden we de ingrediënten voor de chicken salad klein, heel klein.

En zo knutselen we lekker verder. We malen wat ingrediënten samen om de kip te marineren. We koken en bakken een en ander in de wok. Dan komt er nog iets leuks. Ze hebben een groot zwaar houten blok. Met daarin een stenen kom. En dan een stamper van ongeveer een meter lang die je met twee handen vast moet houden. Een vijzel maar dan supersize.

We krijgen stiekem wel nog hulp van twee dames en ook de twee koks doen nog wat werk.
Dan mogen we gaan dineren. Het is allemaal keurig opgemaakt en nog wat aangevuld met sla en komkommer en zo.Het smaakt natuurlijk prima!

We kletsen gezellig nog een tijdje na met Kevin en Angela.

• 15 September 2018 - 12:25

Vroni:

Leuk om ook verhalen te lezen over dingen die ik nog niet eerder had gehoord. Als je ziet hoe simpel mensen daar leven, dan voel je je rijk met wat je zelf hebt. Zoals geschreven op facebook: ik kom graag een keer eten wat jullie daar gekookt hebben.

• 16 September 2018 - 12:08

Lizette :

Mooi te lezen van het raften en de omgeving. En mooie foto's op fb, van de rijstvelden. En geinig; kookles in het buitenland. Veel plezier verder!!

• 16 September 2018 - 18:01

Nel:

Jullie hadden een leuke gids kennelijk bij het fietsen, ik hoor zo ook dingen die ik nog niet wist!