Reis 2018 - Dag 18 - duiken Crystal Bay, Manta Pt - Reisverslag uit Nusa Lembongan, Indonesië van Jos Diepen - WaarBenJij.nu Reis 2018 - Dag 18 - duiken Crystal Bay, Manta Pt - Reisverslag uit Nusa Lembongan, Indonesië van Jos Diepen - WaarBenJij.nu

Reis 2018 - Dag 18 - duiken Crystal Bay, Manta Pt

Blijf op de hoogte en volg Jos

18 September 2018 | Indonesië, Nusa Lembongan

Reis 2018 - Dag 18 - Ma 17 sep - duiken Crystal Bay en Manta Point

Om 06:06 horen we een geluid. De wekker, heet dat. Enthousiast (ahum) staan we op.Om 06:30 zijn we bij de winkel van French Kiss Divers.
Onderweg kwamen we al meer duikers tegen die er ook heen lopen.

Er is een groep die les krijgt. Wij duiken met twee Fransen en Dandy, onze gids /dive master. Dat is zijn bijnaam, in het echt heet hij Suwelaki, of zoiets.

We trekken onze wetsuits aan en stappen op de boot, die best vol zit, en beschikt over twee motoren van 150PK. We varen eerst een kwartier, naar Crystal Bay. De zee is zo ruig dat we zeiknat gespetterd worden. We hadden we wetsuits half aan met T-shirt er boven. Dus T-shirt uit en wetsuit helemaal aan.

Op locatie krijgen we een briefing van Dandy.
Dan trekken we onze duikuitrusting aan. Ze hebben hier houders voor de tanks, heel goed en heel handig.Dus je trekt je vest aan en gaat dan zitten, gespt je vest vast en gaat dan staan met de tank. En dan op de buitenrand van de boot zitten.

We gaan weer met koprol achterover te water. Eerst Dandy dan de Fransen en dan Maike en ik samen.

We gaan onder, rustig aan. Dan zwemmen we rustig. Je merkt nog dat de zee ruig is want we worden rustig aan heen en weer of achteruit en vooruit geslingerd. Gewoon laten gebeuren.

We zien gelijk weer veel vis en ook veel planten en koraal. We zien: hawksbill turtle (2 stuks of dezelfde 2 keer), murrey eel, puffer fish, sea-slug (zee-slak), cornet fish, en onder een soort plant laat Dandy een anemoon crab zien.

Het is overigens redelijk koud water ook, 25 graden.

We komen op een ander punt boven en de boot haalt ons daar op. Aan boord kunnen we een klein beetje opwarmen. We kunnen nog een paar hapjes ontbijt (een paar kleine banaantjes) nemen en dan gaan we varen. Dat duurt 50 minuten.

Soms moeten we langzamer vanwege de grote golven en de klappen die dat geeft.

De tweede duik is bij Manta Point. Er is hier onder water een soort scherpe heuvel (cleaning station) waar manta's omhoog komen. Daar zijn er visjes die de parasieten van de manta's af eten. We gaan weer achterover te water en deze keer met zijn vijven tegelijkertijd. Ai, ai, het water is hier nog kouder! 20 graden.

We zijn precies op tijd en hebben geluk want we zien gelijk een manta onder ons door vliegen. We zwemmen rustig verder en Dandy wijst een blue-spotted stingray aan. Die ligt een beetje om de hoek in het zand onder ons. Nog iets verder zien we een soort van mini-duintjes in een veld. Enkele decimeters hoog en top-richels een paar meter na elkaar.
Verder zien we de gebruikelijke koraal, planten en vissen, terwijl we nog wat meer heen en weer geslingerd worden. Af en toe opletten dat je wel over een spitse heuvel met koraal heen drijft, in plaats van er tegenaan. Dus dan zorgen dat je hoog genoeg bent.

Dan wijst Dandy naar een donkere vlek. Die deze kant op komt. Het is een stingray die vlak voor ons langs vliegt. We komen wat naar voren en hij gaat op 1 a 2 meter voor ons langs! Kijk, daar komen we voor!
Helaas Is het ook de enige die we zien.

We gaan omhoog en wachten op 5 meter diep tot er eindelijk 3 koude minuten voorbij zijn, onze veiligheidstop. Dan rustig naar boven waar iedereen meldt hoe koud het wel is. En de boot ligt een heel eind verder en is andere duikers van onze groep aan het ophalen. Aldus liggen we 'lekker' nog verder koud te worden terwijl we af en toe kopje onder gaan vanwege de ruige golven. Brrr...kom op met die boot ! Dandy seint een paar keer naar de boot. Uiteindelijk haalt hij ons op. Als we een maal aan een touw van de boot en de ladder hangen, trekt Dandy onze flippers voor ons uit. Dat is wel prettig, dat niet zelf te hoeven doen.

Aan boord de spullen af en dan het pak van het bovenlijf en in de zon gaan zitten om warm te worden. We krijgen tevens wat koek, dat ze uitdelen.
Dan gaan we weer varen, 50 minuten terug.

We zien weer de kustlijn, waar de golven op stuk slaan. Het lijkt soms wel of er een bom onder water explodeert. Het is een spectaculair gezicht. We varen tevens langs een mini-eilandje met nog een gat er in ook; een natuurlijke brug.

Eenmaal terug via het strand weer aan land en spullen uitspoelen. Dan lunchen en een debriefing van Dandy, die de namen van de locaties nogmaals aangeeft, de dieptes en tijdsduur. En welke vissen we gezien hebben. Keurig.
De lunch is koude rijst, noodles met iets scherps, wat gebakken ei, serungdeng en drie gefrituurde stukjes, geen idee wat dat is.

Dan bespreken we de verdere duikplanken met Andy, die achter de balie zit en die we gisteren ook spraken. Hij komt overigens uit Frankrijk, Montpellier. Er blijkt krommunicatie tussen ons te zijn. Wij dachten geregeld te hebben morgen te duiken maar hij heeft ons ingepland voor overmorgen. Dus ons plannetje valt een beetje in het zeewater... We wilden overmorgen gewoon rustig terug naar de vaste land en relaxen. Dan gaan we maar morgen relaxen en overmorgen duiken en daarna naar het vaste land. Dat moet dan qua tijd tussen duiken en vliegen net kunnen.

En dan is het nu hoog tijd om vooral niks te doen en te relaxen. Aaahhhh....

Dan slenteren we weer naar Pepita om te eten. En relaxen we verder.

• 18 September 2018 - 04:34

Nel:

Geniet nog even!

• 18 September 2018 - 14:25

Vroni:

Spectaculair, zo'n stingray! Het is inderdaad net of ze vliegen. Heb er hier en daar ook een paar gezien.