We zijn in Libie - Reisverslag uit Tripoli, Libië van Jos Diepen - WaarBenJij.nu We zijn in Libie - Reisverslag uit Tripoli, Libië van Jos Diepen - WaarBenJij.nu

We zijn in Libie

Door: Jos

Blijf op de hoogte en volg Jos

21 Oktober 2006 | Libië, Tripoli

Hallo allemaal.

D'abord: pour Ria et les etudiants: en Tunisie et Libia ils parlent l' allemand, anglais et francais. Et bien sur, Arabic. Il etais joli avec le famille Schonbeck. Nous sont allees avec lui a un hotel sud en Tunesie. Et nous avons renconter des ami de famille. Les amis sont francais et Belgique et ils habiter ici. Aujour'd hui nous avont passer le frontier avec Libie!

En voor Caroline (en de rest natuulijk): we hadden visum voor Libie tot de 23e. Doordat we later vertrokken zijn dan gepland is die al bijna verlopen. We hebben bij de grens wat papieren geregeld en gaan morgen naar Tripoli. Daar willen we verlenging van het visum regelen. En naar een garage voor mijn vooras.

Dan even in het Nederlands wat er (ongeveer)hierbovenin het Frans staat: In Tunesie spreken ze Duits, Engels en Frans. En Arabisch natuulijk! Het was erg leuk bij de familie Schonbeck. We zijn met ze mee gegaan naar zuid-Tunesie en hebben daar ook nog vrienden van ze ontmoet. Die komen uit Frankrijk en Belgie en ze werken hier. We hebben samen met hun in een hotel overnacht dat ze toch al gereserveerd hadden.

En nu verder:

Ik ben overigens niet meer in het zwembad van de Schonbecks geweest want geen tijd meer voor. Ik ontdekte namelijk dat mijn SD geheugenkaartje van mijn fototoestel het begeven had (slechts een paar maanden oud...)

Dus zijn we naar Sousse gereden waar we er een hebben gevonden, gelukkig.

Vandaag zijn we de grens met Libie overgestoken. Heeft ongeveer twee en een half uur gekost, normaal dus voor dit soort grenzen.Onze gids Fatih heeft ons keurig bij de grens opgewacht. We maakten ons al een beetje zorgen want we konden hem telefonisch niet bereiken. We hadden gelukkig bij de Schonbecks een mailtje naar Fatih gestuurd zodat hij wist wanneer we er zouden zijn. Hij heeft ons geholpen met de Libische kant van de grens. Hij wou niet in het midden van de auto op de middencosole (houten bak)zitten want dat is oncomfortabel. Hij heeft daarom een taxi genomen. Onderwerg lukte het pas bij het derde tankstation om diesel te krijgen. Dat heb je hier. De tank was toen bijna leeg. Diesel is wel duur geworden hier: het is nu 10 eurocent per liter, verdorie!-) Vorige keer was het 8 cent... We zijn nu in een hotel in Ziwa beland (60 km voor Tripoli) en Fatih is door naar Tripoli en komt morgen terug.

We hebben een heel goed en groot hotel, een hele grote kamer en goed gegeten. Het is hier ook bijna het einde van de ramadan en onze gids en de chauffeur gingen in verband daarmee vanmiddag een zoetwaren winkeltje binnen en werden toen uitgenodigd wat te eten en te bidden want daar was het tijd voor. Wij maar even wachten.

Na het eten een goed Inteernetcafe gevonden. Wel duur, een hele dinar voor een uur. Dus wel 60 eurocent!-)

Zo, jullie zijn weer aardig op de hoogte. En groeten aan allen. En Sjors en Tini: leuk dat jullie ook een berichtje geplaatst hebben.
Tot later!
Jos en Simon.