Tweede werkdag, dinsdag - Reisverslag uit Ursem, Nederland van Jos Diepen - WaarBenJij.nu Tweede werkdag, dinsdag - Reisverslag uit Ursem, Nederland van Jos Diepen - WaarBenJij.nu

Tweede werkdag, dinsdag

Blijf op de hoogte en volg Jos

18 September 2012 | Nederland, Ursem

We zijn begonnen met uitchecken uit ons vorige hotel. Daar waren ze niet zo blij mee. Gek hoor. 8 mensen, 14 nachten. Al onze bagage in de taxi's. Gelukkig hebben we er nu 3 (taxi's). Weer drie kwartier door het lichtelijk gestoord en chaotisch verkeer, en zowaar op tijd bij MindTree (het bedrijf waar we werken). Deze keer waren we snel binnen want toegang is inmiddels geregeld én we weten waar we zijn moeten. Dan krijg je van die pasjes voor het toegangspoortje. Maar daar staat dan een vrouwtje bij die gewoon het poortje voor je open doet. Het lijkt er op dat de pasjes zelf het niet doen. Ik vraag me wel eens af of het hier toch nog grotendeels zo is dat je als blanke bijna overal zo naar binnen kunt, daar lijkt het wel wat op.

Nog ff wat grappigs, en in de categorie verborgen werkeloosheid, als we hier bij een hotel of MindTree arriveren met de taxi, doen ze altijd een controle. Ze hebben een bijna horizontale spiegel (licht gekanteld) op 4 wieletjes en met een handvat er aan. Een spiegel-mannetje kijkt daar dan mee onder de voorkant van de auto. En dat is het dan; alleen onder de voorkant. We vragen ons af waarom ze dat doen. In de USA doen ze dat ook, maar dan gewoon met spiegels op een handvat en dan kijken ze ook echt onder die auto's, of er geen bom o.i.d. onder hangt. Die dreiging lijkt me hier veel minder en bovendien: ze kijken alleen aan de voorkant, dus onder de rest kan je gewoon hangen wat je wilt. Dus we hebben bedacht dat ze misschien naar olie of koelvloeistof kijken, maar dat lijkt ons ook sterk. Wij snappen het niet (of zij niet...).

Nog één van die categorie: op straat (letterlijk op het asfalt van de hoofdweg hier) met een roede het vuil een paar meter opschuiven… Maar even verderop was er nog een vrouwtje die dat deed. Deze deed het beter denk ik…die had een stoffer én een blik. Kan ze het op het blik vegen en dan een paar meter lopen en het daar dan neerdonderen…

Sommige dingen snappen we gewoon niet….

We zijn bij MindTree begonnen met een korte gezamenlijke meeting om kort de vorige dag te bespreken en daarna uit elkaar gegaan. Ieder van ons legt aan één of twee mensen uit wat we doen en wat ze moeten weten.

Ik had een echte case die we zijn doorgelopen. En dan komen er verrassend veel vragen naar boven, en onderwerpen die we moeten bespreken. Daar zijn we de hele dag mee bezig geweest en nog niet klaar. En de oorspronkelijke vraag hebben we nog niet behandeld. Dus we zijn er zeker niet voor niks! Dus wel heel veel praten vandaag, ik kreeg er een droge strot van. Ons koffie-en-thee mannetje is alleen 's ochtends tijdens de meeting geweest en nog één keer 's middags. Dat is dus het nadeel van dat soort mannetjes: ze zijn er niet altijd. Gelukkig staat er ook een koffie- en thee automaat, die het gewoon doet. Komt het toch nog een beetje goed. En voor de rest drinken we flesjes water.

Gelukkig op tijd gestopt deze keer, gisteren tot 19:00 door gegaan en daarna nog een ander hotel zoeken en eten en zo, dat werd een latertje. Vandaag om 17:30 of zo weg gegaan. Ook wel apart trouwens: die taxi's zijn gewoon de hele dag beschikbaar, alleen voor ons. Dan rijden we naar MindTree, stappen we uit, en gaan zij in de parkeergarage staan, de hele dag op ons wachten. Wat we vandaag wel ontdekt hebben: ze hebben een DVD speler en films in de auto, kunnen ze zich toch nog een beetje vermaken. En ze slapen ook in de auto als ze dat willen.

Terug naar het hotel, en daar konden we nog even wat zwemmen. Dit zwembad is een stuk groter. Het kost zowaar wat moeite om in de lengte onder water te zwemmen. En hier zijn twee mannetje. Dus je legt je telefoon neer, en als die gaat komt er een mannetje aan rennen die je dan je telefoon geeft. Een telefoon-mannetje. Hij komt ook je handdoek brengen als je uit het water komt en zo.

Nog even in de sauna een beetje doorwarmen (want het is maar een graad of 37. En heel vochtig, dus alleen al van rustig buiten lopen gaan we al zweten.) Wel vervelend trouwens voor die portiers die de deur voor ons open doen, en in uniform staan met hoedje en handschoenen). Ik vermoed (lees: heb zelf bedacht) dat als ze 'promotie' maken dat ze dan binnen mogen werken, in de gekoelde lucht.

Afijn, in de sauna zitten, en dan komt er natuurlijk weer een mannetje flesjes water brengen. Keurig hoor, daar houden we wel van, zo'n waterbreng-mannetje.Ik word er een beetje melig van;-) Ik mis alleen nog wel een douche-vrouwtje, haha!-)

Voor het gemak maar weer in het hotel gegeten, die heeft immers vier restaurants. We hebben het Indiase restaurant genomen. Oei oei...

"Gezellig", met live Indiase jankmuziek trouwens...

De menukaart, we snapten er weinig van. Ik dacht iets eetbaars gevonden te hebben, toch even kijken in het woordenboek op mijn telefoon. Trotter blijkt te zijn: "Foot of a pig or sheep especially one used as food". Ahum, schapen- of varkens-tenen, zeg maar. Nou, laat maar. Uiteindelijk een menu gekozen, zoiets als kip en schapenvlees gehad. Dat was redelijk op zijn Indiaas, dat voel je daarna nog wel een tijdje in je mond. En dan waren er nog wat scherpe sausjes bij. Nou dacht ik dat ik een moeilijke eter was... Bertram at uberhaupt niet mee, alhoewel hij vrijwel alleen vlees eet. Maar hier wilde hij niet aan beginnen. En Johan zat ook wat te pruttelen dat hij het niks vond. En hij stopte er ook al snel mee.
Weer nieuw voor ons: eten werd niet geserveerd op borden, maar op zilverkleurige schalen waar dan zoiets als een bananenblad in lag.

Toon maakte overigens een foutje en nam een hapje van een donkerbruine peper. Zijn gezicht veranderde acuut van uitdrukking, dat was niet bepaald prettig.

Afijn, dat bleek alleen maar het voorgerecht te zijn, en wederom na het voorgerecht zaten we al bijna vol.

Daarna nog een wat rijst en een beetje vlees in bruine behoorlijk vloeibare saus (ja, dat lijkt op iets wat je liever niet weet...). En vervolgens nog iets als brood gemaakt van een gefermenteerd iets, ik snapte er niet veel van. Maar het smaakte wel goed.

Gelukkig heb ik mijn iPod en een minispeakertje mee genomen. Lekker muziekje bij het verslagje typen.

Zou ik zowaar vanavond eens redelijk op tijd naar bed gaan? Twaalf uur zal net haalbaar zijn, denk ik.

Het is trouwens nog niet gelukt om het kaartje van India te laten weergeven, ik denk dat ik dat ook nog niet helemaal snap.