Donderdag 27 sep - 9e en laatste werkdag - Reisverslag uit Bangalore, India van Jos Diepen - WaarBenJij.nu Donderdag 27 sep - 9e en laatste werkdag - Reisverslag uit Bangalore, India van Jos Diepen - WaarBenJij.nu

Donderdag 27 sep - 9e en laatste werkdag

Blijf op de hoogte en volg Jos

27 September 2012 | India, Bangalore

Zoals gewoonlijk weer om half negen vertrekken vanaf het hotel, maar dan voor de laatste keer. Het was wat druk op de weg, even na negen uur op kantoor. Gelijk met de mensen aan de gang. Eerst nog het onderwerp van gisteren af maken, na wat mail beantwoorden. Maar nu eerst dat onderwerp van gisteren af maken, na nog wat uitzoekwerk. Maar nu toch echt eerst het onderwerp van gisteren af maken, na weer een onderbreking. En zo voorts, zoals het de hele tijd dus al gaat. Maar toch gelukt om de rest te behandelen. En daarna nog een ander onderwerp over het maken van configuraties voor klanten. Dat moet binnenkort in een nieuwe tool, de huidige gaat augustus volgend jaar uitgezet worden. Dus heb ik Rakesh een simpele configuratie laten maken. Daar gingen een paar dingen mis, kon hij mooi oefenen en uitzoeken wat er aan de hand is. Ik had het hem ook gelijk kunnen vertellen maar zelf uitzoeken en nadenken leert hij meer van.
We hebben vandaag een bijzondere lunch. Jagan, transitiemanager en de baas van Azmath had ons uitgenodigd. Dus wij om half twee naar een restaurant, kwartiertje rijden. Sommigen van MindTree gingen op de brommert, sommigen in onze taxi. Iedereen ging mee. Toen we binnen kwamen dacht ik eerst dat we niet goed waren of, want het zag er nogal sjofel uit. Kannie goed zijn, is onder ons niveau. Maar we moesten door naar boven, dat was inderdaad wel wat beter. We kregen echt Zuid-Indiaas te eten. Eerst meloensap, daarna een zilverkleurige schaal met bananen blad. Dat herkennen we van onze andere Zuid-Indiase restaurant ervaring. Op die schaal staan een flink aantal kleine stalen bakjes met daarin allerlei ondefinieerbaar goed. Goed, want dat wat het tot mijn verrassing best wel. Jagan heeft het uitgelegd. Klonk best aardig, maar ik kon het niet helemaal volgen en was de uitleg ook al snel vergeten. Maar dat mag de pret niet drukken. Best gezellig zo met die jongens en alles uitgeprobeerd. En het viel me alles mee, het was zowaar gewoon lekker. Het viel wel op dat zij de rijst met alleen hun rechterhand aten, ik gebruikte toch maar het soort van koek/brood als lepel of een echte lepel. We kregen eerst een soort van heel dun brood, daarna rijst en daar kwam weer een ander soort van heel knapperig brood bij. Als toetje één of ander rijstepap met melk achtig iets. Het zal wel, smaakte ook best aardig. Rond half vier waren we weer terug op kantoor. Daar zijn we doorgegaan met nog wat laatste dingen bespreken en af maken. Dan de wrap-up voor de dag en de hele twee weken. Nog wat groepsfoto’s en afscheid en zo want zij werken morgen maar tot 11 uur en wij helemaal niet. Jagan kwam nog met een suggestie voor iets wat we morgen kunnen doen. Drie kwartier hiervandaan, iets met kunst van palmboombladeren en zo. Hij heeft het zelf ook in huis. Afscheid en iedereen handje schudden, we zien ze weer in Nederland. De meesten komen maandag of dinsdag. Rakesh, mijn mannetje, komt maandag aan en gaat dinsdag aan de gang. Thiyagu, mijn andere mannetje komt pas de 26e. Ikzelf ga de 22e weer aan het werk.
Rond 19:00 gingen we pas van kantoor weg. Op de terugweg had Toon zowaar een soort van gesprek met onze taxi chauffeur, soms verstaan we er wat van, zeg maar. Hij woont 450 km verderop, is al 30 jaar chauffeur, heeft 3 jaar in Saoedi Arabië gewerkt tot hij last kreeg van zijn maag of zo. Hij verdient 10.000 roepies per maand (€ 150) en ze hebben een kamer met zijn drieën die 5000 roepies per maand kost. Vrouw, zoon van 8 en dochter van 3 wonen 450 km verderop. Hij werkt 5 maanden, is dan een maand of zo thuis en dan weer weg voor het werk. Best sneu. En hij is verplicht om een zwarte broek en witte blouse te dragen; boete kost 500 roepies. Dat is omdat hij beroepschauffeur is. Verrassend allemaal.
We eten weer in de RainTree rooftop restaurant, het smaakt weer prima. Kippenpootjes gevuld met lamsgehakt en ‘naan’ er bij, Indiaas brood. Als toetje drie Indiase lekkernijtjes. Geen idee wat het is maar het smaakte goed. Eén was er iets van abrikozen doorweekt van zoetigheid, één een soort van mierzoet koekje en dan nog een soort van zoete deegbal doorweekt van de olie.