Reis 2018 Dag 21 - Do 20 sep - naar Kuala Lumpur - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Jos Diepen - WaarBenJij.nu Reis 2018 Dag 21 - Do 20 sep - naar Kuala Lumpur - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Jos Diepen - WaarBenJij.nu

Reis 2018 Dag 21 - Do 20 sep - naar Kuala Lumpur

Blijf op de hoogte en volg Jos

20 September 2018 | Maleisië, Kuala Lumpur

Reis 2018 Dag 21 - Do 20 sep - naar Kuala Lumpur

Eerst nog even de tassen opnieuw inpakken voor optimale verdeling van gewicht en met enige logica. Na een prima ontbijtje is Robbie er om 9:40 al, zoals we wel verwacht hadden. Hij heeft namelijk de enorm prettige gewoonte om ruim op tijd te zijn. Dus we halen de tassen, checken uit en gaan naar het vliegveld.

We gaan via de tolweg. We zien een enorm stuk land bewerkt worden; een groot stukje van prut en zand en wat grondverzetmachines, het was eerst oceaan. Robbie vertelt dat het een nieuwe haven wordt, en dat er veel protest is geweest om natuur te vernietigen.

We zien weer iemand met 5 flessen water van 20 liter water op de brommer. En een vrachtwagentje met kippenvervoer. Die heel krap zitten.

We zien een stukje weg afgezet. Met twee mannetjes er bij. Er ligt een groot ding op straat. Het is zo'n draaiende betonmolen van een vrachtwagen, vol met beton!. Dat is nog eens wat je noemt: 'van een vrachtwagen gevallen!'. Oeps.

We komen gemakkelijk op tijd op het vliegveld. We gaan soepel door de security, die niks voorstelt. Even de tassen door de scanner en klaar.
Dan in de rij om de tassen af te geven en in te checken. Gaat ook vrij soepel. Volgende rij, paspoort controle. Hij kijkt bij Jos echt naar de foto en mijn gezicht en vraagt mijn naam. Die ken ik nog niet. Goede controle, hoor!-)

We gaan snel door de 'soevenirstraat' want er hangen hier van die lekkere (gore) parfum luchtjes.

We gaan even wat 'echt lokaal' eten en drinken bij...La Place!

We lopen naar onze gate, waar drie kwartier tevoren alle stoelen al bezet zijn. Dus we staan even te wachten en geven ons laatste beetje Indonesisch geld uit aan wat snacks. Past precies, zijn we van dat geld af.

We zitten helaas op niet zulke lekkere stoelen in het vliegtuig, in de 4 middelste rijen. Gelukkig duurt de vlucht maar ongeveer 2,5 uur. We zien zo ongeveer bijna niks van de buitenwereld. Net genoeg tijd voor een film.

Na de vlucht zijn we vlot overal doorheen. Met een trein naar een ander deel van het vliegveld om de bagage op te halen Dat duurt even. Toch mazzel: de eerste tas die er af komt is die van Maike, de derde die van Jos. En hop, naar buiten.

Daar kopen we gelijk voor 20RM (5 EUR) een lokale sim-kaart die het 7 dagen doet. We hebben ervaren hoe handig dat is.

Dan naar de treinen. Dat is vrij goed aangegeven. We komen bij wat poortjes waar mannetjes bij staan. We denken dat we hier de trolley moeten achter laten.Dat past er ook niet door. Nou...een mannetje wijst naar het kinderpoortje, die is breder. Voor kinderwagens en zo. daar mogen we met de trolley doorheen. Handig.

Niet. De tassen zijn net te breed het en loopt klem. Even kijken, gaat wel, en dan doorduwen.

BAM! De hekjes die als een waaier van de zijkant uit de constructie komen besluiten ineens dicht te gaan tussen de tassen en Jos! Oef. Ze gaan ook weer open, het doet geen pijn en we kunnen er om lachen. 15 meter verder halen we alsnog de tassen van de trolley want daar is de deur van de trein.

Een officieel mannetje helpt ons en zegt welke trein we moeten hebben en dat het nog 15 minuten duurt voor de trein gaat. Dat klopt aardig en we gaan soepel en vlot aan boord.

Onderweg zien we eerst bossen en dan wat gebouwen en daarna de stad Het is overigens beperkt zicht want het regent, bliksemt wat en onweert. Het volgende station Is KL Sentral.
Daar stappen we uit en moeten we even zoeken. Eerst vinden waar we heen moeten, de rode lijn, KJ. En dan waar we kaartjes kunnen kopen. Toerist info zegt hier de gang in, dan links, en dan de kiosk gelijk aan je rechterkant. Dus daar in de rij staan. Blijkt de KMT lijn te zijn die alleen kaartjes voor de blauwe en rode lijn verkoopt... we moeten bij de buren zijn, een winkeltje waar ze ook broodjes en zo verkopen.

Dan naar het platform. En netjes in rijen gaan staan .Het is hier zo druk dat het als volgt werkt: de eerste trein is vol, die laten we gaan. We hebben dan nog 1 persoon voor ons. Na 3 minuten komt de volgende trein. Eerst mensen er uit en dan gewoon net zoveel mensen in de trein tot die propvol zit, ondanks dat die zo lang is, dat je niet of nauwelijks de voorkant en de achterkant kunt zien. De volgende mensen nemen dan de volgende trein.

Het is gelukkig redelijk simpel te volgen; we gaan van kJ15 naar KJ10, KLCC (Kuala Lumpur City Center). De trein zelf geeft helaas niet aan waar je bent. Bij elk station maar even controleren waar we zijn. Uitstappen en door het winkelcentrum heen steken.
KNAL, KLABANG, DONDER!....elke keer als hier een trein binnenkomt klinkt het alsof er een ongeluk gebeurt. Beetje raar. Het dreunt aardig door het gebouw heen.

We komen aan de andere kant uit het winkelcentrum, steken de straat over en zijn in ons hotel. Gelukkig, want het regent. Inchecken gaat prima, de kamer is dat ook.

Dan gaan we studeren op ons drie-daagse uitje naar Taman Negra.. Dat blijkt nogal een uitdaging. Dus eerst maar even eten. Dat blijkt nogal een uitdaging. We zijn verbijsterd in de keuze in de foodcourt. Uiteindelijk neemt Maika een poké bowl en Yous een panini met groente, fruit en wat lamsvlees.
Dan even een bakkie thee halen bij Starbucks, waar we nieuwe namen blijken te hebben.

• 20 September 2018 - 18:34

Vroni:

Uitdagingen genoeg in KL, zo te lezen. Ben benieuwd naar het uitstapje naar Taman Negara. Op de foto's ziet het er spectaculair uit.

• 21 September 2018 - 05:00

Jos Van Diepen:

Wij blijven ook benieuwd naar Taman Negara. Omdat ik (Jos) nog steeds nogal last heb van diaree, en je bij die tocht 3 uur in een bus en 3 uur in een boot moet zitten en zo, leek het ons beter om voor de zekerheid niet te gaan. Maar goed ook want vandaag doen we rustig aan. We zijn gaan eten in het winkelcentrum en ik had weinig trek. Een paar ingepakte banaantjes gegeten. Om de uitdaging nog wat grotere te maken: toen we op weg waren naar Petronas towers, besloot mijn maag de banaantjes terug te geven aan de natuur...(achteruit eten dus). En dat terwijl we een hotel er vlak naast hebben. Dus we blijven hier maar in de buurt.

• 21 September 2018 - 15:14

Lizette :

Man, man, man, wat een gedoe allemaal, dat reizen...
    Hopen dat je gauw weer opknapt!!

• 21 September 2018 - 18:58

Vroni:

Wat sneu dat Taman Negara niet door kon gaan. Vervelend dat je zo'n last van je darmen hebt. Een blikje echte cola wil nog wel eens helpen. Rustig aan doen is op zich ook niet fout, dus geniet van KL want daar is volgens mij ook het nodige te zien. Pas goed op jezelf

• 21 September 2018 - 20:41

Nel:

Jammer van Taman Negara, gaat het inmiddels al wat beter?

• 22 September 2018 - 02:09

Jos:

De nacht inmiddels redelijk door gekomen. Tot nu toe lijkt het redelijk te gaan. Veel water en thee drinken. En fruit en later wat brood gegeten. Straks maar weer eens op pad hier in de buurt. Kijken hoe dat gaat.