Samen verder op reis - Reisverslag uit Bandiagara, Mali van Jos Diepen - WaarBenJij.nu Samen verder op reis - Reisverslag uit Bandiagara, Mali van Jos Diepen - WaarBenJij.nu

Samen verder op reis

Door: Jos

Blijf op de hoogte en volg Jos

06 December 2006 | Mali, Bandiagara

Hoi.

Zo, het viel de laatste dagen niet mee om een internetcafe te vinden, en een bank om geld te krijgen met miojn MasterCard is nog moelijker, ondanks dat we in toeristische plaatsen zijn geweest.

Toen ik eenmaal weg was uit Niamey ben ik zo snel Mogelijk naar Bamako gereden. Ik moest die ochtend nog wat zaken regelen en om half elf ben ik uit Niamey vertrokken. De grens met Burkina ging vlot. Ik ben zo snel mogelijk zo veel mogelijk doorgereden. S avonds om 7 uur was ik in Ouagadougou (ook wel afgekort als Ouga), de hoofdstad van Burkina Faso. Ik dacht eerst daar te slapen maar ten eerste had ik nog een lang stuk te gaan en kon ik nog best een paa uur in donker doorrijden. Ten tweede was Ouga een verschrikkelijke stinkstad, met al die stinkende brommertjes. Dus toch maar 3 uur doorgereden, tot een uur of tien en geslapen in Boromo. De volgende dag doorgereden, om 8 uur ben ik gaan rijden. Burkina was overigens niet interessant: pal langs de weg overal begroeiing; bomen; struiken en geel gras. Dat was het. S avonds rond 9 uur was ik vlak bij het vliegveld van Bamako. Dat viel nog niet me om te vinden, ik moest onlogische weg volgen en nergens borden die aangaven waar het was. Maar na een par keer vragen toch gelukt. Eenmaal op het vliegveld even op verkenning uit en op zoek naar een hotel. Dat was er niet, ik moest Bamako in. Toen ik een fot stond te maken van een bord 'Welkom in Bamako' kwam er een mannetje naar me toe die een goede slaapplek wist. En aldus gevonden. Toen een paar uurtjes in bed en daarna mbv de GPS naar het vliegveld gereden. Daarna met Jan weer terug, dus ik ben nu niet meer alleen, erg prettig.

Toen weer naar bed en de volgende dag eerst relaxen en lekker zwemmen in het zwembad. Daarna op weg. Richting Timboektoe. We hebben overnacht ni Segou. Het is toeristisch, we vinden een goed hotel en eten...pizza!

De volgende dag zijn we naar Djenne gereden, een heel oud plaatsje dat er nog uitziet zoals vroeger. We kwamen in het donker, met een pont en moesten nog een stukje door het water rijden. S avonds geslapen op het dak van een hotel, op een dun matras.

De volgende dag het dorp in. Er staat een beroemde moskee die we binnen en buiten gezien hebben. En zo nog wat van die dingetjes. Het kostte overigens echt moeite om van die gasten af te komen die je gids willen zijn. Hij ging pas weg toen ik boos werd.

Daarna gingen we op weg naar Bandiagara. Volgens de kaart en de GPS moest dat kunnen. Het waren van die tracks, van die zandsporen dus. En nergens routebordjes. Maar we liepen helemaal vast. Waar de weg zou moeten lopen was een rotsveld met daarachter rotsheuvels. Dus geen doorkolmen aan. Dus gisteravond eerst maar gekampeerd ergens in het veld.

Vanochtend (woensdag 6 dec) eerst een stuk teruggereden op de GPS, exact dezelfde route terug als die we gisteren hebben gereden. Toen bij een splitsing het andere spoor gevolgd. Niet volgens de route maar op de gok, maar wel in de goed richting. We bleven een goede track houden, hier en daar een stukje terug als we op de GPS zagen dat het niet goed ging. En na een paar uur door het veld rijden, troffen we zowaar weer asfalt aan en waren we zo in Bandiagara, waar ze zowaar een Internetcafe hebben.

De komende dagen gaan we weer door het Dogon country/plateau rijden. Maar nu met een gids. Dus het zal wel weer even duren totdat ik weer een berichtje kan plaatsen.

Dan nog even antwoord op jullie vragen:

Loran: dank je.

MB: ja dus, ik was precies op tijd in Bamako in Mali, een paar uurtjes voordat Jan kwam. Toch wel strak: maanden tevoren gepland en dan een paar uurtjes van tevoren arriveren. Was ik even blij dat de weg bijna overal erg goed was, op wat stukken na!

Lizette: ik ga inderdaad Benin, Togo en Ghana overslaan, dat lukt zeker niet meer.

ToyToy, Jos

  • 06 December 2006 - 15:49

    Lizette:

    Het klinkt weer prachtig avontuurlijk!! Veel plezier verder op jullie reis!!

  • 06 December 2006 - 16:16

    Ruud :

    Sinterklaas nog tegengekomen?

  • 06 December 2006 - 22:06

    Marco B:

    Ruud, vast wel een hoop zwarte pieten!
    Jos en Jan, het begint zowaar wat op vakantie te lijken, vasthouden nu!

  • 09 December 2006 - 16:33

    Leon:

    Hee Jos, kost dat nou? Zo'n "hotelkamer" met rondom uitzicht?
    Goede reis verder!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jos

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 123
Totaal aantal bezoekers 197171

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2018 - 26 September 2018

Huwelijkreis!

30 Maart 2017 - 26 April 2017

Cuba!

25 Augustus 2015 - 03 September 2015

Hey, we're going to Ibiza

11 April 2015 - 25 April 2015

Jordanië en Israël

14 September 2012 - 14 September 2012

Werken en vakantie vieren in India

17 Augustus 2006 - 15 Januari 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: