Reis 2018 Dag 6 - Woensdag 5 sep - tempel en Kecak - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Jos Diepen - WaarBenJij.nu Reis 2018 Dag 6 - Woensdag 5 sep - tempel en Kecak - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Jos Diepen - WaarBenJij.nu

Reis 2018 Dag 6 - Woensdag 5 sep - tempel en Kecak

Blijf op de hoogte en volg Jos

05 September 2018 | Indonesië, Sanur

Reis 2018 Dag 6 - Woensdag 5 sep

We beginnen vandaag met wat dingetjes te regelen. Zoals het duiken. Dat lukt niet erg.

Dan gaan we uiteindelijk op pad. En vragen via een SMS aan onze chauffeur Made hoeveel we zouden moeten betalen om naar Tana Lot en Uluwatu te gaan. Waarop hij terug belt en een chauffeur stuurt die hij kent. Namelijk zijn zwager.

Het is 11:00 en de zwager, die Kade heet, kan vanaf 13:00. Dus gaan wij eerst maar even naar de winkel. Paar kleine dingetjes kopen.

Keurig netjes vlak voor 13:00 belt Kade ons, dat hij klaar staat. We lopen er heen. Dan stappen we in de Toyota en gaan op weg.

Tot nu toe viel het verkeer op Bali ons wel mee. We snappen nu waarom: het rijdt allemaal hier! Wat een belachelijke verkeersdrukte. Een kruispunt of splitsing vrijhouden voor overig verkeer is er zeker niet bij. Je moet vooral 5 cm vooruit gaan als dat kan. Dan kunnen al die brommertjes waar het hier van barst er tenminste ook niet langs. Wat dan ook de auto's weer op houdt. Gezellig hoor. Gekkenhuis!

We rijden langs een rijstveld en zien wat verderop nog de achterkant van een DC10.een halve romp en een staart.

Rond of net na 15:00 arriveren we bij Pura Tanah Lot. We lopen natuurlijk eerst door het super-toeristische deel, vergeven wan winkeltjes. Dan lopen we een stukje verder om daar te kijken en van die kant foto's te maken. Dan naar de tempel zelf. Het is eb, we kunnen gemakkelijk doorlopen. Het is een rots met een beetje bebouwing en met struiken, waardoor je weinig bebouwing ziet. Er zijn tevens enkele trappen uitgehouwen. Er is een soort van kleine grot met daar mannetjes in witte kleding. Er is tevens een soort pijp van bamboe waar heilig water uit stroomt. Eerst doneren, dan heilig water op je gezicht / voorhoofd. Dan plakken ze er wat korreltjes rijst op, krijg je wat water over je hoofd gespetterd en een bloemetje achter je oor.
Dan mag je doorlopen de trap aan de zijkant van de tempel op, waar nog wat mannetjes in het wit zitten. Nou ja, trap op...toch wel 8 treden of zo. Net om de bocht houdt het op! En daar is weer een mannetje die foto's van ons neemt met Maike's camera.
Dan is er nog een kleine, lage grot met een heilige slang. Die moet je dan aanraken, dan kom je daar nog een keer. Denken we. De slang is volgens internet erg giftig, lezen we 's avonds.

Tana is aarde
Lot is zee
Pura is tempel
Pura Tana Lot: tempel van de aarde gelegen in de zee.

Dan nog even wat drinken en dan snel verder. We willen namelijk op tijd bij Pura Uluwatu zijn. Rond 16:00 gaan we verder.

Het is maar goed dat we daar kort gebleven zijn. Het is weer nogal druk op de weg.
We arriveren bij Ulawatu, kopen gelijk kaartjes voor de Kecak (apen) dans, en gaan dan naar binnen. We zijn net op tijd. Of eigenlijk:net te laat. Ze zijn net begonnen. De zitplaatsen zijn vol, we moeten staan. We staan achter een laag muurtje, net buiten het toneel en de stoeltjes. Maar we kunnen het wel aardig zien. Ze zijn net begonnen. En we kunnen vanaf deze positie wel alle figuren van buitenaf binnen zien komen en weer zien gaan.

Helaas zijn ze een beetje gericht op de andere kant. We kunnen bijna alles wel goed zien. Er zitten mannen in rijtjes van 3. Ze zingen en dansen zittend. Soms zingt er een een beetje voor. Ze zingen geen tekst lijkt wel, vooral klanken. Er komen uitgedoste mooi versierde dames binnen. Die rustig bewegen en dansen. Er komen ook diverse wild verklede figuren binnen. Die ook rustig dansen. Dan komt er iemand als witte aap verkleed binnen. Die beweegt wat wilder en doet wat grapjes, zoals zogenaamd iemands haar vlooien. En tussen het publiek gaan zitten. En iemand midden op het podium zetten. Zo volgen er nog diverse figuren. Leuk hoor, we vermaken ons wel.

Het lukt dan niet meer om de tempel te bezoeken. Het is ook al donker.

We gaan naar de parkeerplaats waar de auto van Kade niet meer staat. Gelukkig gaan er steeds meer auto's weg. Uiteindelijk blijkt Kade al bij de uitgang te staan, en zijn we er op een paar meter langs gelopen, pfff...

Ook de terugweg duurt weer lang. Bij terugkomst snel nog wat eten bij ons bungalow park, aan het strand. Dat kan nog net, gelukkig.

• 05 September 2018 - 14:16

Vroni:

Leuk om te lezen. Gelukkig kan ik naar de foto's kijken die ik heb om te zien waar jullie zijn (geweest). Op die manier reis ik met jullie mee.

• 06 September 2018 - 09:47

Lizette:

Wat heerlijk om te lezen dat jullie je vermaken. En leuk, de foto's op fb!!