Reis 2018 Dag 2 - ZA 1 sep - Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Jos Diepen - WaarBenJij.nu Reis 2018 Dag 2 - ZA 1 sep - Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Jos Diepen - WaarBenJij.nu

Reis 2018 Dag 2 - ZA 1 sep - Singapore

Blijf op de hoogte en volg Jos

02 September 2018 | Singapore, Singapore

Reis 2018 Dag 2 - ZA 1 sep

Ontbijt bij coffee shop, klein stukje lopen.

Ice tea, limoen sap, mango, ananas (Jos dan), en doerian: een gele vrucht met grote pitten. Het smaakt wel OK. Een vogel komt restjes eten. Foto maken. Nee, dat mag niet. Ik heb hem al.

We komen er niet uit hoe we naar de Flyer Wheel en Gardens by the Bay komen met openbaar vervoer. De app doet het alleen met internet, dat hebben we uit gezet.
We vragen het bij het hotel en kopen gelijk buskaartjes. En krijgen uitleg waar het station is. Dat gaat beter. En hop, we zitten in een dubbeldekker bus, helemaal vooraan met prima zicht.

Maike had ook een andere, offline, app gevonden, maar die is onbegrijpelijk. Dat met de buslijnen hier werkt goed.

We komen uit bij een shopping mall. Logisch want daar barst het hier redelijk van, lijkt wel. Eerst even bij Starbucks langs. Ze hebben hier koude koffie in verschillende soorten en smaken...van de tap! In een groot bierglas, het lijkt ook wat op bier. Grappig. We doen een city walk van Lonely Planet: Colonials to Cutting Edge.

We beginnen bij St Andrew's Cathedral. Die is als noodhospitaal gebruikt bij WWII. Betaald door Schotse handelaren, gebouwd door Indian convicts. Een overblijfsel van de Engelse Gotische architectuur. We kijken alleen even buiten.

Dan lopen we langs National Gallery Singapore. (En New Supreme court en Victoria theater en concert hall? Alle straten zijn gebarricadeerd met grote hekken, het lijkt wel een gevangenis. Eerder zagen we in de bus al tribunes naar de weg. In eerste instantie dachten we dat ze niet helemaal lekker zijn hier, tribunes om het verkeer te bekijken, maar over een paar weken is er formule 1, en vandaar alle maatregelen natuurlijk. Maakt het wel lastig om mooie foto's te maken.

We breken af en lopen richting Garden of the Bay. Dat blijkt best nog een eind lopen. Onderweg stoppen we hier en daar nog voor wat leuke foto's en zo.

Er zij hier elektrische stepjes (En ook soort van fietsjes). Best handig. Maar ook met claxon. Best irritant. Er zijn ook gele fietsen met QR code. Die even scannen dan krijg je code.Daarmee maak je het slot pen. Gele-fietsen-plan. Best handig.

We krijgen onderweg een tropische regenbui. De poncho's liggen natuurlijk in het hotel dus we schuilen onder dak van bushokje.
We willen over de Helix brug naar Garden of Bay lopen. Dat is niet overdekt dus dat doen we niet. Als de regen minder wordt lopen we naar de overkant om naar het metrostation te lopen. Die halen we niet. Er staat een duur hotel tussen. We vragen aan de portier hoe we bij het station komen. Hij vraagt waar we heen willen. Gardens of the Bay. Dan moet je helemaal niet met de metro want als je die bereikt hebt, heb je al driekwart er naar toe gelopen. Neem een taxi. Voor S$10, 3 Singapore dollar is ongeveer 2 euro, dus OK.

We lopen wat rond, de boel wat verkennen.Ze hebben hier enorme stalen bomen. En twee koepels met planten en zo. We gaan eerst even wat eten hier, nog niet zo aan toe gekomen.

Dan gaan we richting het plein waar die bomen staan. Op tijd er heen, plekje bemachtigen. Om 19:45 (en ook om 20:45) begint de show. De bomen zijn voorzien van duizenden gekleurde lichtjes. Met klassieke muziek volgt er dus een imposante lichtshow. Erg mooi. Het duurt een klein kwartiertje. Gaaf zeg!

Dan gaan we zoetjes aan met de metro weer naar ons hotel. Dat is een beetje een zoekplaatje maar lukt wel. Met net zulke OV-kaarten als we in Nederland hebben, met in- en uit-checken.

Nog wat aparte dingetjes vandaag:
We hebben maar 1 sleutelkaart voor onze hotelkamer gekregen. We willen een reserve accu voor de fotocamera opladen terwijl we weg zijn. Maar ze hebben zo'n systeem met een kaart die je in een gleuf bij de deur doet en dan heb je licht, airco en stroom. En zonder kaart niet. Dus een kartonnetjes in de gleuf. Werkt niet. Dus een kaart met magneet strip in de gleuf. Werkt niet. Alleen de verlopen OV chipkaart van Maike doet het. Ook goed.

Jos gaat 's avonds wat drinken halen op straat.Maike wil iets warms, thee of zo. Jos wil juist iets kouds en wat anders. Ik vind een tentje waar ze dat hebben. Ik vraag wat voor thee hij heeft. Hij draait zich gelijk om en tapt thee uit een grote kan in een glazen beker. En giet er gelijk wat gecondenseerde melk bij. Yak. En nog wat water uit een apparaat. Ik vraag of hij iets heeft dat ik het mee kan nemen. Tuurlijk. En wat krijg je dan? Hij giet het in een plastic zakje met een touwtje er aan, haha! Het is niet te drinken dus na even proeven in het hotel gaat het gelijk weg.

Er is een vrouwtje bezig op straat met dingetjes met papier en zo uit te pakken. Geen idee. Als je terug kom heeft ze 4 fakkels in het gras en aan-gestoken. En daar verbrandt ze papier mee.

• 02 September 2018 - 11:46

Nel: