Reis 2018 Dag 8 - Vr 7 sep - 2 duiken - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Jos Diepen - WaarBenJij.nu Reis 2018 Dag 8 - Vr 7 sep - 2 duiken - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Jos Diepen - WaarBenJij.nu

Reis 2018 Dag 8 - Vr 7 sep - 2 duiken

Blijf op de hoogte en volg Jos

07 September 2018 | Indonesië, Sanur

Reis 2018 Dag 8 - Vr 7 sep - 2 duiken!

7:00 gaat de wekker. Ontbijten en dan de weg schuin oversteken naar de duikschool.

Daar krijgen we nog een theorie lesje van David. Best goed voor Jos :-). Hij doet erg grappig en vrij dramatisch. Er is nog een stel, uit Hongarije. Zijn hebben geen duikles in Hongarije gehad, maar in Spanje. We duiken met hen.

Wetsuits passen en zo en dan vertelt onze dive master, Nanka, wat we gaan doen.

Eerste duik: we lopen naar het strand. Daar zijn twee Indonesische vissers-bootjes. Jukung bootjes zijn het; smalle bootjes met gebogen dwars liggers die omlaag tot het water reiken. Met daaraan aan elke kant een ronde balk, die voor evenwicht en stabiliteit dient. Het bootje is net breder dan wijzelf, we passen er net in . Met twee zitplaatsen, achter elkaar. De visser staat achter ons of zit op een verhoging. De aandrijving is een klein motortje met een lange staart (een pijp) met aan het einde een kleine schroef. Nanka zit voor op, op een dwarsligger. De Hongaren zitten in een tweede jukung. We varen 5 a 10 minuten. Dan stoppen we en gaan te water. Eerst Nanka. Vest en flippers aan. Dan Jos, flippers aan en het water in. De visser legt Jos zijn vest in het water. Die trek je dus in het water aan. Met hulp van Nanka gaat dat best makkelijk. Dan Maike, zelfde verhaal. Dan groeperen met de Hongaren.

Buddycheck in het water en dan omlaag. We zijn gelijk al heel veel vis. In veel soorten en kleuren. Langzaam zoals het hoort zwemmen we eerst parallel aan de kust en dan van de kust af, dieper. Nanka wijst verschillende dieren aan.

Een Titan trigger fish (redelijk groot) zwemt vlak langs en een beetje om ons heen, met zijn tanden zichtbaar.

We zien onder andere de donkerbruin met blauw gevlekte manta. Sommigen liggen net onder een laagje zand, dan zie je vrijwel alleen de ogen.

We zien ook een gebiedjes met aaltjes die verticaal in het water hangen met een deel in het zand. En even later zitten ze allemaal in hun holletje.

We zakken verder naar 18 meter.

We zien onder andere de volgende vissen: Scorpion fish, Map putter, Titan Trigger fish, Trompet fish, spotted box fish, Leaf scorpion fish maar dan in het wit, Raggy scorpion fish, Spotted lionfish en Peacock mantis. Dan zijn we er vast een paar vergeten te noteren. :-) Het is maar goed dat we al deze soorten tevoren alvast uit ons hoofd hebben geleerd.

Heb ik dat overtuigend gelogen?...haha. Natuurlijk hebben we dat niet!

Na 50 minuten komen we weer boven. We klimmen de jukung op en varen terug. Van het strand af steken we de weg over naar de duikschool.

Daar krijgen we drinken en koekjes. En kletsen en relaxen, en CO2 kwijt raken.

Daarna lopen we weer naar het strand. De vissers hebben intussen volle luchtflessen aan onze jackets gedaan. Die doen we aan en met onze flippers in een hand lopen we de zee in.

Als we bijna beginnen te drijven trekken we onze flippers aan en gaan langzaam verder. We gaan weer onder, langzaam naar 18 meter. Dit is een stromingsduik. Er is gelukkig weinig stroming dus we laten ons rustig mee voeren en hebben dan ook gelegenheid om te kijken naar waar wij voorbij komen en wat ons voorbij komt.

We zien verder onder andere nog: Blue Spotted stingray, Spotted Garden eal, Napoleon snake eal, Ribbon eal, Yellowmargin morray, en een hele grote schildpad!

Nanka laat ons in een paars koraalblad een paarse Pigmee Seahorse zien. Bijna niet te zien, heel klein en dezelfde kleur als het blad!

We zwemmen terug naar de kust. Dat is een beetje lastig. Het wordt natuurlijk al ondieper en we zwemmen pal boven koraal. Even goed opletten. Tot we bijna niet meer kunnen zwemmen en drijvend gaan lopen, waarvoor we onze flippers uit trekken. Voorzichtig terug, we kunnen nu niet meer zien wat er onder water is. Maar we weten het wel: harde, scherpe rotsen. Waar Jos zich nog een beetje aan open haalt. We komen het water uit voor ons hotel! Nou ja, bungalow parkje,zeg maar.

Dan de spullen af doen en naar de duikschool lopen. Afspoelen en zo. En dan even lunchen. Groentebouillon met rijst. Gezond hoor!-) We kletsen tevens gezellig met de Hongaren.

Dan vullen we onze logboeken in, met hulp van Nanka. Zij heeft een boek met de vissen hier, plaatjes en de naam. En ze weet natuurlijk beter dan wij nog wat we allemaal gezien hebben.

Dan steken we de weg weer schuin over naar ons huisje. Tijd om te relaxen.
Verslagje typen, ons laten masseren en wat lezen. Lekker hoor.

• 07 September 2018 - 10:24

Nel:

Zitten jullie in een strandbungalow of achter het zwembad? En de zelfde duikschool als 2 jaar geleden?
    Het waterpaleis dat jullie bezochten is niet dat wat Vroni en ik bedoelden, maar zeker ook de moeite waard! Ben benieuwd naar de volgende avonturen!

• 07 September 2018 - 13:01

Vroni:

Wat veel verschillende vissen hebben jullie gezien en mijn favoriete dier, de (grote) schildpad. Altijd spannend om naar te kijken. Morgen weer?

• 08 September 2018 - 04:07

Jos:

We verblijven in bungalow aan het stand, 3e huisje links van het pad. En ja, zelfde duikschool. Liselote herkent Maike ook, David niet. Welk waterpaleis bedoelden jullie dan?

Ja, vandaag zaterdag 8 september hebben we weer twee keer gedoken, naar de USS / USAT Liberty, locatie Tylamben. De tweede keer zijn we ook in het wrak geweest. Nog neer soorten vis gezien. Gisteren was Jemeluk drop off en Amed Pyrmids.

Morgen duiken we ook weer.

Groeten, Maike en Jos

• 08 September 2018 - 09:38

Nel:

Het waterpaleis dat wij grootser en rustiger vonden ligt ook aan de kust ten zuiden van Amed en heet tanansoekasade ujung