Reis 2018 Dag 9 - ZA 8 sep - duik USS/USAT Liberty - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Jos Diepen - WaarBenJij.nu Reis 2018 Dag 9 - ZA 8 sep - duik USS/USAT Liberty - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Jos Diepen - WaarBenJij.nu

Reis 2018 Dag 9 - ZA 8 sep - duik USS/USAT Liberty

Blijf op de hoogte en volg Jos

08 September 2018 | Indonesië, Sanur

Reis 2018 Dag 9 - ZA 8 sep - duik USS / USAT Liberty

Nog erger dan gisteren; onze dag begint om 4:50 uur! Want het duikcentrum heeft ons gevraagd om om 5:15 daar te zijn.

Onze spullen zijn daar nog, dat is wel handig.

We gaan in donker op weg met een busje van de duikschool. We arriveren bij een plek met parkeer ruimte, wat gebouwtjes, bomen en o, toevallig, een strand. Helaas wel weer bestaande uit kleine en wat grotere stenen, wel afgerond, gelukkig.

We duiken weer met dezelfde divemaster, Nengah. En met dezelfde Hongaren, die blijken Victor en Melinda te heten.

Met bepakking en arm in arm lopen we langzaam over het strand en dan achterstevoren het water in. Als we een beetje beginnen te drijven doen we de flippers aan en poetsen we onze duikmaskers. Nengah heeft er aan de binnenkant heel speciaal spul op gedaan (namelijk Prodent..).

We zakken en het barst gelijk weer van de vissen. Geleidelijk aan komen we bij het wrak. We laten ons verder zakken en zien diverse delen van het schip. Zoals een stuurwieltje, die we fotograferen met Jos er op. Leuk hoor.

En we zien natuurlijk weer heel veel vissen, veel dezelfde soorten als gisteren.

Blue dragoon, een tweetal Gold and pure chomodoro's, terwijl ze aan het paren zijn! Lisa's mantis (garnaal) en Peackock mantis (die we gisteren ook zagen, dit is zijn neefje....), Harlequin shrimp, spotted Garden eel, Scorpion fish, et cetera.

We gaan via een flauwe helling weer terug naar de bovenkant van het schip en dan de kust. Weer net zo moeilijk de zee uit lopen als we er in gingen.

Dan krijgen we wat drinken en ze hebben voor ons 5 pannenkoek met banaan mee. Banaan is goed voor je als je gaat duiken. Even relaxen en CO2 kwijt raken en zo.

Daarna krijgen we een korte briefing, het duikplan; we gaan het iets anders doen. Het schip heeft natuurlijk ruimtes waar we in kunnen. Nengah zal tevoren vragen of je dat OK vind. Zo niet, dan ga je niet. Tuurlijk wel, dus.

We dalen weer en zien nog meer vissoorten. Oriental sweetlips, brown marbled grouper, great barracuda, emperor anglefish en de versie subadult, moorish. En tamelijk veel andere duikers. Nengah wil iets laten zien maar die duiker blijft er pal voor hangen. Nengah trekt aan zijn flippers. Geen reactie. Nengah trekt nogmaals aan de flippers, even omkijken en verder gaan met in de weg hangen. Nog een keer en dan nog even wachten gaat hij eindelijk weg. Netjes hoor, ahum.

We komen bij de binnenkant van het schip, waar we in kunnen. De Hongaren gaan niet. Het is nogal open, lijkt ons prima. Dus naar binnen zwemmen een een tijdje rond kijken. Er zijn nog een aantal stalen balken aanwezig, en een beetje een soort van dakje nog. Omdat het verder vrij ruim en open is, voelt het niet echt als binnen. Toch is het wel leuk.

Er hangt een stuurwiel, soort van aan de buitenkant van het schip. Dat was bij de bouw van het schip vast niet buiten. Jos gaat er een goed voor hangen, voor een foto.

We gaan verder. We hebben dan weer een lichte stroming, de goede kant op, naar de kust dus.

Dan hangt Jos voor een soort kleine grot, een oversteek. Ik kijk er eens goed in en zie er dan in redelijk donker een enorme vis in hangen! Leuk! Dus ik wenk Nengah en de anderen om ook te komen kijken. Het blijkt een hele grote grouper achtige te zijn.

Op de weg terug naar boven zien we nog een sharksucker (die zelf een beetje op een klein haaitje lijkt) en tussen een paar stenen de kop van een day octopus.

Weer een geslaagde duik dus!

Afspoelen en zo en terug naar de duikschool.
Daar eerst lunchen en dan de-briefing; bespreken welke vissen en dingen we gezien hebben en wat er gebeurd is.

Daarna weer relaxen, verslagje typen en lezen.

• 08 September 2018 - 06:22

Erik:

Gaaf gaaf gaaf, ben heeeel benieuwd naar de foto's. Geniet er van(dat lukt aardig zo te zien;-)

• 08 September 2018 - 16:12

Vroni:

Ook vandaag zo te zien weer een fijne dag gehad met mooie duiken. Lijkt me toch wel een beetje benauwend om zo'n schip in te gaan, maar jullie zijn daredevils, blijkt. Ik had een hele mooie foto gevonden van het waterpaleis waar Nel het over had, maar kan deze helaas niet in dit bericht kopiëren, dus moeten jullie zelf maar gaan kijken. Zeer de moeite waard; wij hebben lang niet alles gezien daar, dus zullen nog een keer terug moeten naar Bali (he Nel).

• 08 September 2018 - 17:06

Lizette:

Heerlijk te lezen dat jullie zo genieten!!