Nieuwe avonturen maar naar Niger lukt niet!-( - Reisverslag uit Sabhā, Libië van Jos Diepen - WaarBenJij.nu Nieuwe avonturen maar naar Niger lukt niet!-( - Reisverslag uit Sabhā, Libië van Jos Diepen - WaarBenJij.nu

Nieuwe avonturen maar naar Niger lukt niet!-(

Door: Jos

Blijf op de hoogte en volg Jos

26 Oktober 2006 | Libië, Sabhā

Hoi.

We zijn eergisteren met een andere gids, genaamd Moldi, naar Sabha gereden. Hele dag rijden, zo'n 800 km. Onderweg ging de auto kaopt; de motor sloeg op hol... We reden 120km pu en toen ik het gas los liet ging ie alleen maar al harder op de vlakke weg. Oeoiei... Dus stoppen en de motor uitzetten. Waarna er heel veel water en stoom uit kwam. Dat zag er niet best uit. Ik had ook even geen idee wat er was. Nu heb ik wat technische boeken bij me maar ik kwam er niet uit. Toen hebben we onze gids met 3 woorden Engels op pad gestuurd om ons te laten slepen. Ondertussen verder onderzoek doen natuurlijk. Toen bleek dat simpelweg het veertje dat het gas terugtrekt gebroken was en dat ie zonder dat veertje steeds meer gas geeft. Maar we hadden geen ander veertje en geen elastiek dus heb ik...een onderbroek er aan vastgebonden met een touwtje, haha! Maar het werkte wel. Ondertussen kon er nieuwe water in de auto. Hij was gaan koken omdat de motor nog heet was en dan gelijk uitzetten dan kan de hitte niet weg. Dan wordt het water dus te heet, komt de boel onder druk en gaat de dop van de radiateur open. Dus eigenlijk niet zoveel aan de hand achteraf. Gelukkig maar want de gids kwam terug met een oude brakke LandRover. Daar had ik natuurlijk niet door getrokken willen worden ha ha! Bij het volgende dorpje op zoek naar een ander veertje. Maar de oplossing was veel simpeler, had ik zelf ook kunnen verzinnen. Veertje was nog goed verder dus nieuw oogje eraan buigen en klaar. 'S avonds waren we in Sabha. Plek zoeken voor kamperen naast de weg, zaten we gelijk vast in het zand in donker 's avonds laat. Gelukkig helpen 4WD en low gearing enorm dus dat was zo opgelost. Toen camping zoeken in het stadje. Volgens boek was die daar maar mooi niet. Bij hotel ging gids in taxi terug naar Tripoli. Ik wist niet wat ik hoorde: het was bijna middernacht en het is zeker 8 uur rijden... Maar ja als hij het wil... Localen hebben ons door een politiepost en op weg geholpen. Toen een plek zoeken om te kamperen. We kwamen op een raar bedrijventerrein uit me allemaal zandheuveltjes. Maar dat ging prima. Volgende dag zonder gids verder. We hadden dus nu geen gids, wat niet mag in Libie en onze papieren voor de politie waren verlopen wat natuurlijk ook niet mag. En na het tanken hadden we ook geen Libisch geld meer. En we wisten de weg niet zo goed en we kennen de procedure voor de grens niet en in het zuiden spreekt niemand meer Engels of Frans... Maar ach, verder valt het wel mee en gaat alles goed dus toch gewoon doen en proberen he. Intussen was Fatih, onze eigenlijke gids, de politiepapieren aan het regelen. Volgens hem kan er trouwens wel meer niet en hebben we die dingen toch gewoon gedaan en ging dat prima. Fathi zou naar Sabha komen maar toen waren wij al weer weg omdat Moldi dat gezegd had. 250 km voor de grens met Niger werden we serieus tegengehouden, politiepost met echte mitrailleurs en zo. Maar ze waren wel aardig. Spraken geen Engels maar lagen wel een beetje uit wat we moesten doen. Maar we kwamen er niet uit en kwamen bij een bedrijf terecht dat wegen aanlegt van Al Gatrun naar Niger, het laatste onverharde stuk. Daar was een man, Mohammed, die goed Engels spreekt. Hij met ons mee naar de politiepost. Toen de papieren laten zien. En wat blijkt? Die klojo van een gids van ons (Fatih dus) heeft op de brief een route in het Arabisch neergezet die wij niet willen en die zeker niet naar Niger leidt. Omdat hij volhoudt dat de grens dicht is. Maar in Leptus Magna spraken we Oostenrijkers en volgens hun gids is de grens wel degelijk open. En bij de politiepost zeiden ze ook dat we erdoor konden als die brief in orde was. Dus wij denken dat als Fatih de brief in orde maakt of gemaakt had dat het ok is. Gisteravond in het kantoor van Mohammed heeft Mohamemd nog gebeld met Fatih en wat vriendjes van Mohammed in Tripoli ingeschakeld. Dat was nadat we daar gedoucht en gegeten hadden. Bij hun binnen, op zijn Libisch, en gratis! Het hielp echter niet; we moesten terug komen. Afgelopen nacht hebben we bij Mohammed binnen geslapen en vanochtend kregen we nog een halve tank diesel en nog wat drinken gratis mee! Is natuurlijk allemaal betaald door het bedrijf. Nu zitten we in Sabha. Geld wisselen lukt nog niet; de banken zijn vandaag al dicht en de zwarte handelaren (juweliers) zijn nog niet open. We wachten nu op Fatih in een hotel. Daar hebben ze Internet maar dat kunnen we niet betalen omdat we geen Libische Dinars hebben. Gelukkig heeft Simon het gratis weten te bietsen, haha!

Het slechte nieuws is wel dat het er naar uit ziet dat we terug moeten naar Tunesie en dan alsnog via Algerije We zouden meerijden met Ab en nog wat mensen maar die hebben niks van ze laten horen. Net een mailtje van Ab gehad dat hij nog in Nederland is met problemen met de auto. Dus met hen de grens over naar Niger is geen optie meer.

Nu moeten we gaan kijken wat we gaan doen. We weten het nog niet, jullie vernemen het later nog wel.

Zo, dat was weer even snel een heel verhaal. Tijd is op. Ik kan dus ook niet reageren op berichten van iedereen maar wel leuk dat jullie berichten er op zetten. Ik lees ze natuurlijk wel!

Groeten, Jos en Simon.

• 26 Oktober 2006 - 16:50

Ria De Boer:

Bonsoir Jos et Simon,j'ai compris, quand on va en Afrique, il faut avoir toujours des solutions ingénieuses!
    Mes compliments pour vous!
    Salut et bonne route

Poep:

:):(:P:D:S;)

• 26 Oktober 2006 - 21:04

Monique:

zo beleef je nog eens wat! ik zij nog zo, neem genoeg onderbroeken mee! je weet maar nooit waar het goed voor is;)

• 26 Oktober 2006 - 21:08

Randy:

hé jos, balen van die gids!:( wel mazzel dat er niets aan de hand was met die motor! ik hoop dat de rest van de reis lekkerder verloopt dan dit!;) suc6!!!