Groeten uit Timboektoe! - Reisverslag uit Bamako, Mali van Jos Diepen - WaarBenJij.nu Groeten uit Timboektoe! - Reisverslag uit Bamako, Mali van Jos Diepen - WaarBenJij.nu

Groeten uit Timboektoe!

Door: Jos

Blijf op de hoogte en volg Jos

12 December 2006 | Mali, Bamako

Hoi.

Ja, het is gelukt: we hebben Timboektoe bereikt!!!

Dat viel nog niet mee, Timboektoe (hier schrijven ze overigens Tombouctou) deed zijn naam eer aan moelijk bereikbaar te zijn...

Maar eerst even mededelen dat we een paar dagen geleden een Nederlander hebben ontmoet, Martijn. Hij reist nu met ons mee; met zijn drieen in de auto dus.

Gisteren zijn we om 10:00 vanuit Douentza vertrokken naar Timboektoe, 200 km rijden. De problemen met bladveer en chassis zijn opgelost en we konden verder. De weg was een onverharde, vrij slechte weg, dat schoot niet op. Na een dik uur rijden schoot het echter nog minder op. Nieuwe technische problemen. De auto begint echt ouderdomskwaaltjes te krijgen. Dit keer had ik steeds minder vermogen, de motor trok bijna niet meer. Ik verdacht eerst dieselkwaliteit of brandstoffilter. Dieselverbeteraar er in en filter vervangen. Hielp niet. We konden het niet vinden en niet oplossen. Stonden we daar ergens in de praire en geen idee wat de oorzaak was... Bovendien deed de auto het na een tijdje ook elektrisch niet meer; als ik het contact aanzette gebeurde er niets, geen dashboardlichtjes die gingen branden en de startmotor deed daardoor ook niets meer... Uiteindelijk naar Ronald in Nederland gebeld. Hij suggereerde de auto te starten buiten het normale elektrische circuit om. Gelukkig had ik de juiste spullen mee, dus ook elektriciteitsdraad en lukte het inderdaad weer om de auto te starten. Verder bleef de auto erg slecht lopen en had vrijwel geen vermogen, veel te weinig in ieder geval. Soms bleef ie uberhaupt niet lopen... Ronald gaf aan dat er ergens lucht in de dieselleiding moest komen. Hij suggereerde dat te testen met een doorzichtig plastic slangetje. Laat ik die nou niet bij me hebben. Na veel gedoe, klooien en testen uiteindelijk de leidingen omgedraaid: de auto zuigt nu brandstof aan via de retourleiding en de retourdiesel verloopt via de aanzuigleiding. En dat allemaal in een veld met ongelofelijk veel van die kleine bolletjes met scherpe stekeltjes. Nog nooit zoveel stekeltjes in mijn huid gehad op een dag. Erg vervelend.

Het elektrische probleem was spontaan weer opgelost...

Doorgereden en het tweede stuk ging beter. Maar toen werd het jammer genoeg wel donker. Bij een bocht naar links net niet rechtdoor de Niger rivier in gereden, haha... Na de bocht links nog een paar honderd meter en toen waren we bij het pont. Die kwam er net aan. Gauw bij de stalletjes nog wat koek gekocht, lunch hadden we niet want we waren vergeten brood te kopen. Het was 19:00 uur toen het pont ging varen en de overtocht duurde anderhalf uur.

Eenmaal aan de overkant nog een paar kilometer rijden en toen waren we in Timboektoe!!!

Hotelletje gezocht en vanochtend (dinsdag 12 december) eerst uitgeslapen en daarna vrijwel de hele dag lekker toerist
gespeeld. Eerst maar eens naar een Toyota winkel geweest want gisteravond en vanochtend roken we brandlucht in de auto... weer wat nieuws. Vanochtend ontdekte ik dat er een relais heet werd en toen ik die er uit trok ging de motor ineens uit. Dus dat relais maar vervangen, wat misschien ook het soms niet starten verklaart en oplost.

Daarna naa het toeristenbureau voor een Timboektoe stempel in ons paspoort, haha! Toen nog even geld ophalen via Western Union. Dat ging prima. Daarna naar de watertoren. In mijn boek stond dat je daarvandaan een prima overzicht over Timboektoe hebt. Leek ons een goed plan. Bij de eerste watertoren werden we weggestuurd en verwewen naar een ander, dat was een gebouw. Het is gelukt om er op te komen, op het dak dus. Dat was erg leuk! En inderdaad mooi overzicht.

Vervolgens gingen we even met de auto door het stadje rijden en in de duinen er omheen kijken. Toen we daar waren kwam ik op het idee om een rondje om Timboektoe heen te rijden. Vriendjes GPS en 4WD en soms low gearing aan en rijden maar. Hier en daar hadden we wat sporen en hier en daar zochten we gewoon op de gok een weg door de duinen. Dat was erg leuk. Onderweg kwamen we een echte weg tegen, even een stukje op gereden. En daar...vonden we een bordje 'Tombouctou'. Als echte toeristen een paar foto's gemaakt natuurlijk! Zie de foto die ik geplaatst heb. Daarna het rondje om Tombouctou af gemaakt. Het laatste stuk was het al behoorllijk donker en reden we opde GPS terug naar het begintpunt. Yeehaa, ook een rondje om Tombouctou gereden!!! En er lag dus geen ringweg, haha!

Morgen gaan we weer terug van Timboektoe naa Douentza.

Ria: bedankt voor je bericht, groeten aan mijn medestudenten en goede reis!

ToyToy,
Jos

PS, de landkaart updaten werkt helaas even niet.

• 14 December 2006 - 09:42

Ina:

Same place same time

Wow wat een tripje maken jullie zeg. Dat spreekt tot de verbeelding. Sommige mensen houden van road movies en die ontmoeten elkaar dan ook. Op weg naar Chanteuges of onderweg naar Timbouctou. Ik hoop ooit nog eens in Afrika te belanden, als Allah het toelaat. Dan niet: same place same time. Maar wel: another place, another time! That’s a promise, Matthijs. En Jos: keep on going and the road movie alive. Insjallah people! Het is de wil van God.
    Greetz

• 14 December 2006 - 14:24

Karin:

Veel gesleutel aan je auto zeg. Gelukkig zie je ook nog kans daadwerkelijk te rijden.
    Maak je ook foto's van de omgeving?

• 14 December 2006 - 21:19

Hotel Toyota:

Hoi Jos,

Blijft leuk de avonturen.
    Alvast een prettige verjaardag Zaterdag.

Alfred & Nicole

• 17 December 2006 - 10:26

Strak:

en nu snel naar dakar! Wij kwamen op 17 december de eerste vrachtwagens tegen op de A12. Probeer ze maar niet bij te houden als je ze in de woestijn tegenkomt.

Groetjes Jeroen.

• 17 December 2006 - 14:24

Ruud:

Jos,

Gefeleciteerd met je verjaardag!

• 18 December 2006 - 11:28

Marc Stavorinus:

Hoi Jos,

Nog gefeliciteerd met je verjaardag! Ik lees af en toe over je wilde avonturen en het klinkt me alsof je over het Discovery channel scheurt en afwisselend in een natuurdocumentaire en een aflevering van Scrapheap of Mythbusters terechtkomt. Jammer van de vele pechgevallen, maar zo te lezen heb je er nog steeds lol in. Veel success de komende tijd en alvast fijne 'feestdagen' toegewenst vanuit het warme Nederland.

Groetjes,

Marc

• 18 December 2006 - 20:40

Caroline:

Hoi, heb je een leuke verjaardag gehad? Waar zit je nu? Je verslag dateert van 12 dec en je laatste mail van 10 dec. Ik mis je info, nu kan ik je, hopelijk even, niet meer volgen.

Groetjes

• 22 December 2006 - 15:30

Marc:

Hee Jos, alles goed daar?

De 7921 is uit. Als je een WiFi hotspot in een boom, spelonk of oase aantreft zeg het dan ff, dan vraag ik Cisco je zo'n foon te sturen ;-))